Religion i Norge II. - Oslo Domkirke

Vasárnap lévén folytatnám az osloi vallási körutat. A mai napon a város szívében található Oslo Domkirke evangélikus (az ország államvallása) templomba látogattam el. Hűséges olvasóimnak ismerős lesz az épület, nézzük hátulról, oldalról és szemből:

DSCN2817.JPG

DSCN2818.JPG

DSCN2860.JPG

Íme a vele szemben lévő tér:

DSCN2820.JPG

A kapu egyes motívumai:

DSCN2822.JPG

DSCN2821.JPG

A kapun belül:

DSCN2823_1.JPG

És maga a templom:

DSCN2825.JPG

Alaprajza kereszt forma, berendezésében nincs semmi "különös", akár itthon is lehetne. Ami azonban mégis kiemeli, az a mennyezet dekorációja:

DSCN2826.JPG

DSCN2828.JPG

Közben megjegyzés: a képeket egy modern festő, bizonyos Hugo Lous Mohr készítette, és bár az én felvételeim elég rossz minőségűek, azért azt hiszem fel lehet ismerni a motívumokat.

DSCN2833.JPG

DSCN2850.JPG

Más: az orgona.

DSCN2832.JPG

Mellette hárfás angyalka:

DSCN2858.JPG

Az oltár:

DSCN2836.JPG

És egyik ablaksora:

DSCN2838.JPG

A hívek hagyományos evangélikus misét hallgathattak, belépésnél mindenki kapott egy kicsi füzetet benne az istentisztelet pontos menetrendjével: mikor ki mit énekel, mond csinál. Ezek segítségével én is be tudtam kapcsolódni a liturgiába, énekelvén és imádkozván. Bár nyilván nem értettem mindig mindent, azért nagyjából sikerült kisillabizálni, mi is történik :)

Közben íme a hívek:

DSCN2842.JPG

Ez a kép csalóka, szellősen de megtelt az egész templom. Szép énekeket énekeltünk, a templomi karral közösen, vagy nélkülük, aztán a szentségek kiszolgáltatása előtt diakónus avatásra is sor került. 

Az istentisztelet végén még elmentem gyertyát gyújtani, szeretteimre gondolván:

DSCN2856.JPG

DSCN2827.JPG

A majdnem 90 perces istentisztelet után felüdülve indultam haza. Séta közben a templom mellett megtaláltam a tavalyi merénylet emlékhelyét is:

DSCN2864.JPG

Legközelebb anglikán (igen itt ilyen is van) rítusú templomba fogok menni. Elköszönés előtt még had kedveskedjek az angol és/vagy német nyelvet bíró olvasóimnak, összehasonlításul a norvég Miatyánkkal. 

"Vår Far i himmelen. La navnet ditt helliges. La riket ditt komme. La viljen din skje på jorden slik som i himmelen. Gi oss I dag vårt daglige brød, og tilgi oss vår slik også vi tilgir våre skyldenere. Og la oss ikke komme i fristelse, men frels oss fra det onde. For riket er ditt, og makten og æren i evighet. Amen."

Ugye-ugye, a germán nyelvek.... Guds fred!